6 krokov, ako vytvoriť dotazník

Online dotazníky

6 krokov, ako vytvoriť dotazník

Tento podrobný a praktický návod Vás zoznámi s tým, ako vytvoriť dotazník. Ak už začínate a tvoríte dotazník prvýkrát alebo už máte niečo za sebou, v tomto článku nájdete veľa užitočných a cenných rád, ako vytvoriť dotazník tak, že ho ľudia budú chcieť vyplniť a prinesie Vám to hlavné - odpovede na otázky, ktoré Vám pomôžu viac a častejšie predávať.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

I. Ako vytvoriť dotazník

Napíšte si, čo presne chcete zistiť a ako chcete použiť to, čo ste zistili.

Skôr než sa pustíte do tvorby Vášho dotazníka, napíšte si, čo presne potrebujete zistiť a ako to, čo zistíte, použijete. To Vám pomôže poskladať správne otázky a vyhnúť sa otázkam, ktoré sú fajn, ale prakticky ich potom nedokážete využiť.

Praktický príklad:
Napíšte si:

„Potrebujem zistiť, ako sú moji zákazníci spokojní s produktom XY a čo by sme mali urobiť preto, aby si ho kupovali častejšie. To, čo zistím, mi má pomôcť zostaviť text e-mailovej kampane pre podporu predaja“ alebo

„Potrebujem zistiť, čo máme na výrobku AB zlepšiť, aby sa lepšie predával. To, čo zistíme, použijeme pre zostavenie kampane informujúcej o nových funkciách nášho výrobku AB“ alebo

„Potrebujem zistiť, prečo moji zákazníci prestali kupovať službu XY, aby sme podľa toho mohli pripraviť konkrétne zmeny, ktoré pomôžu znova službu XY predávať“ alebo

„Potrebujem zistiť, ako predstaviť ľuďom novú knihu, ktorú som napísal tak, aby o ňu mali záujem a chceli si ju kúpiť. To, čo zistím, chcem použiť pre nový leták, ktorý chcem k tomuto účelu vyrobiť“

…a čo robiť, keď to neviete?

Odpovedzte si na otázku:
Aký problém potrebujem vyriešiť? alebo V akej oblasti mi chýba informácia? alebo Čo neviem?

Prieskum Vám má pomôcť pochopiť lepšie Vašich nastávajúcich alebo potenciálnych zákazníkov a predovšetkým Vám priniesť odpovede a informácie, ktoré Vám majú pomôcť predať Vaše produkty alebo služby, získať podporu Vašich myšlienok alebo podporu čohokoľvek iného, čo chcete dosiahnuť.

Aké ťažké by bylo pripraviť kampaň na podporu predaja Vašich výrobkov alebo služieb, pokiaľ by ste presne vedeli:

  • Prečo si ľudia Vaše produkty kupujú?
  • Aký hlavný problém im Vaše produkty pomáhajú riešiť?
  • Aký hlavný úžitok im používanie Vašich produktov prináša?
  • Podľa čoho sa pri ich nákupe rozhodujú?
  • Kto alebo čo toto rozhodovanie ovplyvňuje?
  • Čo považujú na Vašich produktoch za dôležité a čo za nepodstatné?
  • Podľa čoho sa rozhodujú, kde a od koho tieto produkty kúpia?
  • Aké emocionálne dôvody ich vedú ku kúpe Vašich produktov?
  • Ako si logicky tento nákup zdôvodňujú?

Ako ťažké by bolo napísať správne texty, titulky, predmety e-mailov, urobiť webové stránky? Pokiaľ by ste mali na hore uvedené otázky odpovede, asi mi dáte za pravdu, že by to bolo ľahké. Je to tak?

… a pokiaľ by ste to zistili:

  • Kde hľadajú tieto produkty vo chvíli, keď si ich chcú kúpiť?
  • Kde o týchto produktoch hľadajú informácie?
  • Majú e-mail?
  • Majú Facebook?
  • Hľadajú na Zozname alebo na Googli?
  • Koho sa pýtajú na názor ohľadne týchto produktov?
  • Ako ich pri výbere ovplyvňujú známi a kamaráti?
  • Aké noviny a časopisy si kupujú a skutočne čítajú?
  • Aký by bol potom problém s hľadaním vhodného priestoru pre propagáciu a inzerciu?

Asi moc veľký nie. Dôvod, prečo nám často pripadá veľmi obtiažne nájsť správné texty, správne titulky kampaní, správne predmety e-mailov, nájsť vhodný priestor pre inzerciu, je práve ten, že len predstierame, že na uvedené otázky skutočné odpovede poznáme.

Často robíme tú najčastejšiu a najviac rozšírenú chybu – myslíme si, čo si zákazníci myslia a nechávame sa ovplyvňovať tými „múdrymi“, ktorí hovoria, že robiť prieskumy je zbytočná práca, vyhodené peniaze a čas. Prečítajte si článok Online dotazníky alebo online prieskum - ÁNO či NIE?

Pokiaľ ste sa však dočítali až sem, možno si začínate uvedomovať, že vo chvíli, kedy by ste na vyššie uvedené otázky skutočne mali reálne odpovede, bol by Váš marketing efektívnejší a Váš predaj úspešnejší.

Získať odpovede na všetky tieto a na mnohé ďalšie otázky je veľmi ľahké a v dobe internetu a online dotazníkov aj veľmi rýchle a lacné. Stačí sa len rozhodnúť a pustiť sa do toho.

Tento materiál Vám pomôže s tým, ako začať a ako vytvoriť dotazník.

 

II. Ako vytvoriť dotazník

Pripravte si otázky

Než sa pustíte do prípravy samotných otázok, prejdite si týchto pár tipov:

  • Buďte struční a nevytvárajte príliš komplikované otázky.
  • Nepoužívajte slová, ktorým nebudú ľudia, ktorí budú dotazník vypĺňať, rozumieť.
  • Nepoužívajte príliš veľa otvorených otázok – to sú otázky, na ktoré respondent (ten kto dotazník vypĺňa) odpovie tak, že napíše svoj názor.
  • Menej je viac – položte len toľko otázok, ktoré pre účely svojho prieskumu nevyhnutne potrebujete. Výrazne tak zvýšite svoje šance na to, že Vám ľudia skutočne odpovedia.
  • Pokiaľ to je potrebné, použite vetvenie dotazníka (viď. nižšie) podľa toho, ako respondent odpovedá. Budete tak klásť len správne otázky a dozviete sa to, čo potrebujete.
  • Neklaďte otázky, ktoré podsúvajú odpovede – napr. „Keď sa idete večer bicyklovať, idete radšej do lesa alebo k rybníku?“ Pokiaľ totiž Váš respondent nejazdí na bicykli, nedokáže na takúto otázku odpovedať a dotazník zatvorí.
    Pokiaľ Vás žiadne vlastné otázky nenapadajú, skúste použiť tie, ktoré uvádzam vyššie s tým, že si ich upravíte pre vlastnú potrebu. Vyberte tie, o ktorých si myslíte, že Vám prinesú odpovede, ktoré sú pre Vás v túto chvíľu najzaujímavejšie.
  • Pokiaľ začínate a neviete ako na to, napíšte nám na support@onquanda.com.

III. Ako vytvoriť dotazník

Otestujte otázky, test č.1

Napíšte si najskôr otázky na papier, prečítajte ich svojmu kolegovi v kancelárii - pokiaľ sa pri čítaní „zasekávate“ a je pre Vás obtiažne pohodlne otázku prečítať, otázku preformulujte alebo zjednodušte a skúste to celé znova.

Overte si tiež, či Váš spolupracovník vie, na čo sa ho pýtate – nechajte si to od neho vysvetliť a požiadejte ho, aby Vám na otázky skutočne odpovedal.

Pokiaľ je všetko v poriadku, pustite sa do vytvorenia samotného dotazníka. Pokračujte bodom č. 4: Ako vytvoriť dotazník "Zostavte dotazník".

 

IV. Ako vytvoriť dotazník

Zostavte dotazník

Pokiaľ sa rozhodnete vytvoriť dotazník na internete, vyskúšajte našu aplikáciu Quanda. Vytvorenie dotazníka pomocou tohto nástroja je veľmi rýchle a ľahké. Pokiaľ ešte nemáte účet, vytvorte si účet zadarmo na www.quanda.sk. Na úvodnej stránke s prehľadom kliknite na tlačítko „Pridat nový prieskum“. Vyplňte a uložte stránku s nastavením dotazníka a prejdite na stranu pre vytváranie dotazníka.

Napíšte krátky úvodný text, v ktorom privítate respondenta a uistíte ho, že dotazník je krátky, jeho vyplnenie mu nezaberie moc času, pripomeniete dôležitosť jeho názoru a ideálne pripojíte, čo respondent získa tým, že Vám na Vaše otázky odpovie. Môže to byť nejaká hodnotná motivácia alebo len fakt, že následne bude od Vás dostávať výrobky alebo služby s lepšími podmienkami.

Teraz, keď máte úvodný text dotazníkov, kliknite na zelené tlačítko: „Pridať novú otázku“. Teraz je chvíľa siahnuť pre Vašu písomnú prípravu – pre papier s otázkami a jednu otázku po druhej postupne vytvoriť.

Skôr než začnete s tvorbou otázok, zamyslite sa nad tým, ako chcete, aby respondent dotazníkom prechádzal.
Pokiaľ vytvárate jednoduchý dotazník, ktorý má pár otázok, môžete tento krok vypustiť. Pokiaľ však máte otázok viac a naviac chcete ísť s otázkami hlbšie podľa toho, čo respondent odpovedá, venujte tejto časti zvýšenú pozornosť.

Moderný systém pre online dotazníky Vám umožní nastaviť vetvenie dotazníka alebo preskakovanie otázok podľa toho, ako Vaši respondenti odpovedajú. Môžete tak respondentom dávať len také otázky, ktoré sa vzťahujú na ich predchádzajúce odpovede. Napríklad keď respondentom položíte otázku, aký dopravný prostriedok si vyberú najčastejšie pri ceste do práce alebo či rozumejú ponuke na Vašej webovej stránke, môžete ďalšiu otázku položiť podľa toho, ako respondent odpovie. Pokiaľ Vám odpovie, že ponuke rozumie, môže pokračovať dotazníkom ďalej. Pokiaľ odpovie, že ponuke nerozumie, môžete ho v ďalšej otázke požiadať o komentár k tomu, čo by ste mali zmeniť alebo doplniť, aby ponuke lepšie rozumel.

Potom, čo Vám zodpovie túto doplňujúcu otázku, „vrátite“ respondenta späť na štandardnú cestu dotazníkom- na ďalšiu otázku. Pokiaľ ste sa rozhodli pre vetvenie otázok, nezabudnite, že každá nová vetva musí byť na samostatnej strane dotazníka, aby bolo možné respondenta na túto stranu odkázať podľa toho, ako odpovedá.

Aké typy otázok a odpovedí môžete zvoliť a čím sa líšia?

Jednotlivé typy odpovedí sa líšia ako svojím spôsobom editácie a vizuálnej podoby, tak spôsobom výpočtu. Postupne si jednotlivé typy predstavíme.

Krátky text

Odpoveďou na tento typ otázky je text. V dotazníku sa Vám objaví krátke textové pole. Tento typ odpovede použijete v prípade, že chcete, aby Vám respondent vysvetlil svoj názor tak, že svoju odpoveď do tohto pola napíše. V rámci vyhodnotenia použijete nástroj pre vyhodnotenie textových odpovedí a kategorizujete jednotlivé odpovede.

Dlhší text

Zadáva sa rovnako ako vyššie uvedený krátky text. Respondent však získa viac miesta pre svoju odpoveď. Vyhodnotenie prebieha rovnako ako pri krátkom texte.

Krátky text – 1 alebo viac riadkov

Ide o textovú odpoveď, ktorá Vám naviac umožní získať viac odpovedí v rámci jednej otázky.

Číslo

Táto otázka vyzerá podobne ako „Krátky text“ s tým rozdielom, že pole samo určuje, či je odpoveď číslo. V nastavení si potom môžete zvoliť, koľko desatinných miest požadujete.

Číslo – 1 alebo viac riadkov

Funguje obdobne ako „Krátky text – 1 alebo viac riadkov“ a opäť vyhodnocuje, či je odpoveď číslo.

Dátum

Tento typ slúži k zadaniu odpovede vo tvaru dát. Respondent vyberá dátum pomocou kalendárika. Vyhodnotenie tejto otázky potom prebieha podobne ako pri textových otázkach. Rovnaké odpovede systém automaticky zlúči, ostatným sa pridelia kategórie, ktoré môžu byť totožné s jednotlivými dátami alebo môžu zahrňovať určité časové obdobie obsahovať odpovede, ktoré do tohto časového úseku patria.

Dátum a/alebo čas

Tento typ otázky môže kombinovať, resp. rozšíriť odpoveď, ktorá má mať formu dát, o čas alebo len položiť otázku, ktorej odpoveďou je údaj o čase.

Rozbaľovacie menu

Tento typ odpovedí i vyhodnotenia funguje rovnako ako zoznam prepínačov (viď nižšie) len s tým rozdielom, že varianty odpovedí sa respondentom zobrazujú ako rozbaľovacie menu a respondent si tak svoju odpoveď vyberie z rozbaľovacej ponuky. Otázka sa automaticky vyhodnocuje, takže ihneď vidíte výsledky prieskumu, aby ste museli čokoľvek vyhodnocovať alebo počítať.

Zoznam prepínačov (radiobuttonov)

Tento typ otázky je jedným z najpoužívanejších v dotazníkoch. Respondent si vyberá jednu z možností, ktoré mu pripravíte. Pomocou tohto typu odpovedí „nútite“ respondenta, aby vybral len jednu odpoveď. Odpovede sa automaticky vyhodnocujú a Vy ihneď, a to aj v priebehu prieskumu, vidíte výsledky. Stačí len v Analýze odpovedí odpovede aktualizovať a vybrať príslušný typ grafov.

Zoznam zaškrtávacích polí (checkboxov)

Zoznam zaškrtávacích polí umožní respondentom zvoliť jednu alebo viac odpovedí súčasne. Tento typ odpovedí sa tiež automaticky vyhodnocuje a Vy tak nemáte s výpočtom výsledkov žiadnou prácu. Stačí len zvoliť typ grafu a je hotovo.

Stupňovitá škála

Tento špeciálny typ otázky funguje podobne ako prepínače. V podstate sa jedná o zoznam prepínačov s tým rozdielom, že pri vyhodnotení dokáže systém automaticky vypočítať priemer zo všetkých odpovedí. Vo výsledkoch potom  nevidíte len to, ako respondenti odpovedali podľa jednotlivých možností, ale tiež vidíte vypočítaný priemer. Tento typ otázky sa používa typicky pre „hodnotenie ako v škole“ alebo na stupnici od 1 do 10, kedy respondent hodnotí nejakú stránku produktu alebo služby a to na stupňovitej škále.

Tabuľka prepínačov (radiobuttonov)

Ide o ďalší špeciálny typ otázky, ktorá dokáže kombinovať viac jednoduchých otázok dohromady. Tento spôsob pripomienkovania Vám šetrí miesto a redukuje počet otázok, ktoré respondentovi položíte, čo prispieva k celkove vyššiemu počtu vyplnených dotazníkov. Tento typ otázky je vhodné použiť vo chvíli, kedy sa na rovnakú vec pýtate niekoľkých rôznych skupín osôb alebo produktov. Respondent je „nútený“ zvoliť len jednu odpoveď na riadok. V nastavení otázky môžete nastaviť aj kontrolu jednej odpovede na stĺpec, čo Vám umožní získať ešte presnejší výsledok vďaka tomu, že respondent môže hodnotiť len jednu položku v jednom stĺpci. Nemôže tak napr. označiť, že najlepší je produkt A, B aj C, ale musí zvoliť len jeden z nich. 

Tabuľka zaškrtávacích polí (checkboxov)

Tabuľka zaškrtávacích polí funguje podobne ako predchádzajúci typ otázky s tým rozdielom, že respondent môže zaškrtnúť viac odpovedí súčasne. U predchádzajúceho typu môže zaškrtnúť vždy len jednu odpoveď pre jeden riadok.

E-mail

Ide o rovnaký typ otázky ako krátky text len s tým rozdielom, že systém dáva pozor, aby respondent skutočne zadal e-mailovú adresu.

Vložiť súbor

Ide o typ otázky, ktorý umožňuje respondentom vkladať súbory. Tie je potom možné stiahnuť v rámci vyplnených dotazníkov. Systém sleduje, či vložené súbory nemajú nepovolené koncovky ako je napr. *.exe alebo *.com a pod. Vložený súbor je tiež obmedzený veľkosťou do 5MB.

 

Ďalšie pokročilé nastavenie dotazníka a otázok

Toto pokročilé nastavenie nájdete v okne pre pridávanie a editáciu otázok dotazníka, v menu na pravej strane pod záložkami obecné, nastavenie, logika a obrázok. 

Ukončovanie podľa kvót

Toto nastavenie je veľmi užitočné v prípade, že potrebujete dosiahnuť presné rozloženie respondentov v rámci realizovaného prieskumu. Predstavte si situáciu, že robíte prieskum, v ktorom chcete mať rovnomerne zastúpené všetky vekové skupiny respondentov. Nechcete, aby výsledky boli len od seniorov alebo len od tínedžerov. V tomto prípade si zvolíte otázku typu Zoznam prepínačov (radiobuttonov) a ako možnosti zvolíte vekové rozpätie napr. 15-20 rokov, 21-30 rokov, 31-45 rokov, 45 rokov a viac a pomocou kvót si nastavíte ku každej tejto odpovedi napr. číslo 20, čo v praxi znamená, že akonáhle systém uloží 20 dotazníkov od danej cieľovej skupiny, ďalšie dotazníky už ukladať nebude a bude ukladať len dotazníky respondentov zo skupín, ktoré ešte tieto kvóty nedosiahli. 

Radenie a zobrazovanie otázok

Povinná otázka

Táto voľba Vám umožní zvoliť, či má byť otázka povinne zodpovedaná alebo nie. Pokiaľ daná otázka nie je vyplnená, systém na to respondenta upozorní chybnou hláškou a „odroluje“ na danú otázku, ktorú je potrebné zodpovedať.

Zobrazené odpovede:

  • Zobraziť odpovede podľa poradia vloženia
  • Zobraziť odpovede v abecednom poradí
  • Zobraziť odpovede v náhodnom poradí

Toto nastavenie Vám umožní zvoliť, akým spôsobom budú odpovede na otázku zobrazené. Každý respondent tak uvidí odpovede v rovnakom alebo náhodnom poradí, podľa toho, ako túto funkciu nastavíte.

Iné

Toto nastavenie Vám pridá k zoznamu odpovedí aj možnosť „Iné“ a políčko pre vyplnenie iných možností, než ktorá je uvedená v zozname možných odpovedí (pridať „Iné“ možno použiť pri otázke typu zaškrtávacie pole alebo zoznam prepínačov)

Rozloženie do stĺpcov

V prípade, že máte odpovedí veľa napr. 15, môžete zvoliť ich zobrazenie do jedného, dvoch alebo troch stĺpcov a sprehľadniť tak respondentovi zoznam odpovedí, z ktorých vyberá. Pokiaľ použijete viac stĺpcov, celá otázka a odpovede zaberú menej miesta a opticky sa dotazník skráti.

Personalizácia úvodného textu

Toto je skvelá funkcia, ktorú mám skutočne rád. Predstavte si, že dostanete dotazník a v jeho úvodnom texte je Vaše meno. Vďaka systému Quanda a jeho možnostiam prepájať e-mailové kampane s dotazníkmi získavate túto jedinečnú možnosť personifikovať úvodný a záverečný text Vášho dotazníka a získať tak viac vyplnených dotazníkov.

Záverečný text a presmerovanie na www stránku

Jedná sa o klasický záverečný text dotazníka, v ktorom poďakujete Vášmu respondentovi za čas, ktorý vyplneniu dotazníka venoval. Systém Quanda Vám tiež umožňuje nastaviť si vlastný text na tlačítku, ktoré sa na tejto strane zobrazuje a tiež nastaviť si webovú adresu, kam má byť respondent po ukončení dotazníka presmerovaný. Najčastejšie doporučujeme zvoliť webovú stránku nadväzujúcu na prieskum alebo stránku s ponukou Vašich produktov alebo služieb.

 

V. Ako vytvoriť dotazník

Otestujte dotazník a všetky jeho funkcie

Skôr než rozošlete Váš dotazník Vašim respondentom k vyplneniu, overte, či všetko funguje. Je samozrejme veľmi nepríjemné, pokiaľ sa Vaši respondenti rozhodnú Váš dotazník vyplniť a potom zistia, že nefunguje alebo nie je dostupný.

Pokiaľ máte dotazník pripravený a otestovaný, je pripravený k distribúcii alebo zdieľaniu. Náš systém Vám umožní poslať dotazník priamo zo systému a sledovať, kto Vašu pozvánku otvoril alebo klikol na odkaz smerujúci na dotazník. Môžete tiež využiť automatické pripomienky pre všetkých, ktorí dotazník nevyplnili. Týmto spôsobom môžete získať viac vyplnených dotazníkov a lepšie výsledky celého prieskumu.

Vyhnite sa najčastejším chybám pri tvorbe dotazníka. Pečítajte si ďalší článok: "10 najčastejších chýb pri realizácii online prieskumu, ktorým sa môžete vyhnúť".

 

VI. Ako vytvoriť dotazník

Otestujte otázky, test č. 2

Akonáhle ste spokojní s otázkami, dobre sa čítajú a Vaši kolegovia vedia, na čo sa ich pýtate, pustite sa do tvorby „ostrého“ dotazníka. Testovanie potom opakujte na reálnych respondentoch. Dotazník pošlite najskôr menšej vzorke respondentov. Podľa ich odpovedí zistíte, ako porozumeli otázkam a ako odpovedajú. Pokiaľ sú ich odpovede príliš obecné alebo nepoužiteľné pre Vašu ďalšiu komunikáciu, preformulujte otázky a celý postup opakujte.

V týchto situáciách môže pomôcť to, že do otázky doplníte slová ako: “…najdôležitejší…“ alebo „…ako prví…“, „…dve najdôležitejšie…“ apod.

Príklad:
„Čo vás napadne ako prvé, keď sa povie…“ alebo „Čo je podľa vás najdôležitejšou vlastnosťou…“, „ktoré sú podľa vás dva najčastejšie dôvody…“

Niekedy môžete tiež pomôcť otázkami vylúčiť odpovede, ktoré nemajú pre ďalšie využitie príliš veľký význam.

Príklad:
„Čo, okrem ceny, je pre Vás pri výbere dodávateľa najdôležitejšie?“ alebo „Podľa akých ďalších kritérií, ako je cena a kvalita, vyberáte…?“

V túto chvíľu máte dotazník pripravený a môžete sa pustiť do jeho distribúcie. Pokročilé systémy Vám ponúkajú možnosť rozoslať odkaz do dotazníka e-mailom priamo zo systému. Je to najrýchlejší spôsob, ako dostať Váš dotazník medzi respondentov. Odkaz tiež môžete zdieľať na sociálnych sieťach alebo umiestniť na Vaše webové stránky.

Prečítajte si tiež článok 10 najčastejších chýb pri realizácii online prieskumu, ktorým sa môžete vyhnúť

Držím Vám palce a prajem veľa zábavy pri tvorbe dotazníkov.