4 základné pravidlá, aby vaše e-maily neboli SPAM

Email marketing

4 základné pravidlá, aby vaše e-maily neboli SPAM

Rozosielanie e-mailových správ, tipov, newsletterov, špeciálnych ponúk, predstavuje v dnešnej dobe jeden z najefektívnejších marketingových kanálov. Má to však jeden háčik! E-maily musíte zasielať len ľuďom, ktorí o komunikáciu s vami prejavili záujem - zaregistrovali sa na vašich stránkach, stiahli si obsah a poskytli vám svoj e-mail a súhlas s ďalšou komunikáciou.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

U týchto zákazníkov dosiahnete s e-mail marketingom vynikajúce výsledky. Nie však u tých, ktorí o komunikáciu s vami záujem nemajú. Preto sa vyhnite nakupovaniu databázy anonymných e-mailov. Nie len, že je to drahé, ale taktiež to nefunguje a vaše e-maily začnú byť označované ako SPAM. Aby vaše e-maily neboli SPAM podľa slovenskej legislatívy, je potrebné dodržiavať nižšie uvedené doporučenia. Prečítajte si ich.

Čo je to SPAM?

Názov pochádza zo značky amerických konzerv lanšmitu, ktorá sa vyrába od 30. rokov dodnes (firmu nájdete na www.spam.com a má aj svoj facebookový profil). Počas 2. svetovej vojny a po nej bola hojne rozšírená a nie príliš obľúbená.

Preto sa objavuje v záverečnom skeči 25. dielov seriálu Monty Pythónov lietajúci cirkus, kde všetky položky jedálneho lístka v reštaurácii obsahujú spam, a mnohokrát opakovane, a spory zákazníkov s čašníčkou o objednávke prerušuje skupina Vikingov spievajúcich „Spam, spam, spam…“

Označenie tak bolo prijaté najprv pre praktiku mnohonásobného rozosielania tej istej správy, ale potom sa význam posunul pre zneužívanie skupín k šíreniu rôznych neprípadných textov a priamo reklamy a zachoval sa aj potom, čo sa ťažisko takých aktivít presunulo do e-mailu.

V iných výkladoch je uvádzaný výraz SPAM ako skratka z anglického Shit Posing As Mail, čo môžeme voľne preložiť ako „Odpad, ktorý sa javí ako správa“.

Legislatíva

Ako špecialisti na e-mailovú komunikáciu by ste tiež mali vedieť, že v Slovenskej republike upravuje rozosielanie informácií – označované ako „obchodná správa“ zákon. Celé znenie zákona nájdete na adrese www.uoou.cz. Na tomto webe nájdete všetko týkajúce sa problematiky e-mailovej komunikácie a jej regulácie. Vrelo doporučujem tento web navštíviť a zoznámiť sa s výkladmi a stanoviskom tohto úradu.

Krátke zhrnutie

Šíriť obchodnú správu je možné len ľuďom, ktorí vám dali k tomu predchádzajúci súhlas. Pokiaľ od svojho zákazníka získate jeho e-mail (napr. vám dá svoju vizitku) môžete na takto získanú adresu posielať informácie len za predpokladu, že má váš zákazník v každej jednotlivej správe jasnú možnosť odmietnuť zasielanie týchto správ.

Obchodnú správu nie je možné zasielať pokiaľ:

  • Nie je váš e-mail jasne označený ako „Obchodná správa“
  • Skrýva alebo utajuje totožnosť odosielateľa
  • Je odoslaná z platnej e-mailové adresy, na ktorú by adresát mohol zaslať informáciu o tom, že si nepraje ďalej dostávať od vás tieto informácie

Ako teda postupovať, aby vaše e-maily neboli SPAM

  • Vaše správy posielajte len na adresy, ku ktorým máte súhlas príjemcu alebo ste získali ich kontakt iným povoleným spôsobom.
  • Posielajte hodnotný obsah - neposielajte len„shit“ – tzn. len informácie typu „Kúp“ a „Kúp práve teraz“ – posielajte ľuďom niečo skutočne hodnotné, niečo čo im pomôže.
  • Každú správu označte ako obchodnú správu.
  • V každej správe uveďte údaje o odosielateľovi.
  • V každej správe dajte ľuďom možnosť sa ľahko odhlásiť z vašej databázy kontaktov.

Pozrite sa tiež, ako môžete svoj e-mail marketing realizovať pomocou Quandy, na stránke E-mail marketing. 

Jan Spáčil
Quanda