x
8 praktických rad, ako vyladiť váš e-mail marketing

Email marketing

8 praktických rad, ako vyladiť váš e-mail marketing

E-mail marketing patrí stále medzi ikony online marketingu. Je presný, rýchly a efektívny - pokiaľ sa robí správne. Pokiaľ hľadáte inšpiráciu, ako vaše e-maily vylepšiť, pripojujem niekoľko praktických tipov a doporučení, ako na to.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

Akonáhle príjemca dostane váš e-mail, vždy si položí niekoľko otázok. Odpovedá na nich váš e-mail správne?

Keď pripravujete hromadný e-mail, skúste se na ňho pozrieť očami ľudí, ktorým ho posielate. Predstavte si konkrétneho človeka. Niekoho, komu budete e-mail odosielať a ktorý váš e-mail nájde vo svojom mobile alebo vo svojom počítači. Akonáhle mu váš (a nie iba váš) e-mail príde, okamžite si položí niekoľko otázok. Pokiaľ váš e-mail odpovie na tieto otázky správne, máte šancu, že si váš e-mail prečíta a urobí to, prečo mu e-mail posielate. Aké otázky to sú?

 

1. Kto mi píše?

Táto otázka je spojená s odosielateľom e-mailu. Pravdepodobne i vy postupujete rovnakým spôsobom. Pokiaľ dostanete e-mail od niekoho, koho poznáte, šanca, že e-mail otvoríte a budete sa ním zaoberať je omnoho väčšia, než keď vám e-mail príde z adresy info@sikovnafirma.cz.

Ľudia sa najprv pozerajú na to, kto im píše a až potom na to, čo im píše. Preto vždy používajte ako odosielateľa meno konkrétneho človeka, ktorého príjemca bude poznať.

 

Pozrite sa na výsledok nášho prieskumu, v ktorom sme oslovili 311 respondentov. 42 % z nich uviedlo, že na prvom mieste, kam sa pozrú potom, čo im príde e-mail, keď sa rozhodujú, či ho otvoria, je meno odosielateľa. Zhodne 34% potom uviedlo, že tým prvým miestom, kam smeruje ich pozornosť potom, čo dostanú váš e-mail je predmet a titulok e-mailu.

Výsledky průzkumu

 

Pokiaľ chcete, aby vaši zákazníci dostávali e-maily priamo od predajcov, ktorí sú s nimi v komunikácii, vyskúšajte v Quande „Automatickú voľbu odosielateľa“. Toto nastavenie, ktoré nájdete na strane „Odoslanie“, automaticky nahradzuje adresu odosielateľa a podpis odosielateľa pre každý jednotlivý e-mail podľa toho, kto je uvedený ako vlastník daného kontaktu.

Automatická volby odesílatele v Quandě

 

Týmto spôsobom dosiahnete vyššiu otvárateľnosť vaších e-mailov, vyššiu mieru preklikov a celkových výsledkov. Viacej informácií o tom, "Ako postupovať  pri vytváraní vlastníka kontaktu" nájdete tiež v našom videonávode.

 

2. Čo mi píše?

Na túto otázku môžu odpovedať predmet vášho e-mailu, jeho titulok a náhľad e-mailu, pokiaľ ho má príjemca zobrazený. Náhľad e-mailu je časť e-mailovej správy, ktorá sa objaví na obrazovke pri postavení sa na konkrétný e-mail v zozname doručených e-mailov.

Náhled e-mailu

 

O tom, ako písať predmet e-mailu alebo titulok e-mailu toho bolo napísané už veľa. Určite však neuškodí si tieto doporučenia oživiť a pripomenúť. Pokiaľ vám tieto články unikli alebo si ich obsah chcete pripomenúť, prečítajte si článok "Ako napísať predmet emailu. Detailný sprievodca, ktorý nebudete chcieť, aby čítala vaša konkurencia." a článok "9 tipov, ako vytvoriť správný titulok e-mailu".

 

3. Je to pro mňa?

Na to, aby sa príjemca rozhodol vášmu e-mailu venovať, máte niekoľko sekúnd. V tomto čase musíte upútať jeho pozornosť a „presvedčiť“ ho, že sa má vaším e-mailom zaoberať. Ako to môžete urobiť?

I. Nezabudnite na správny výber príjemcov.

Obsah, ktorý posielate musí byť relevantný očakávaniu ľudí, ktorým ho posielate. Je jasné, že posielať obchodnú ponuku niekomu, kto ju využiť nemôže, fungovať nebude. Všetko teda začína už s výberom príjemcov. Vyberať príjemcov iba podľa vhodnosti daného obsahu alebo ponuky, ktorú posielate nestačí. Je dôležité do tohoto výberu zahrnúť i faktor, ako sú daní príjemci voči vaším e-mailom aktivní alebo pasivní. Čo to znamená?

Na vašom e-mailovém zozname nájdete určite kontakty, ktoré vaše e-maily zaujímajú, otvárajú ich a preklikávajú. Nájdete tam, ale i také, ktoré nech pošlete, čo pošlete, vaše e-maily neotvoria. Možno vaše e-maily končia v zložke pre hromadnú poštu, možno ich nástroje pre spracovanie pošty vyhodnotí vaše e-maily ako nevyžiadané a ich doručenie blokujú. Alebo iba použili pre komunikáciu s vami adresu, ktorú už dlhší čas nepoužívajú a do schránky vôbec nechodia. Dôvodov môže býť celý rad.

U e-mailov odosielaných na týchto neaktivnych príjemcov však neide iba o to, že ich daný človek neprečíta, ale každý neotvorený a neprekliknutý e-mail funguje ako signál pre poskytovateľov e-mailových schránok, že tento e-mail, od vás ako od odesielateľa, príjemcu „nezaujímá“. Podľa miery záujmu alebo nezáujmu príjemcov o vaše e-maily si potom títo poskytovatelia e-mailových schránok robia behom určitého času o vás, ako odosielateľovi, určitý obrázok. Začnú si vás ako odosielateľa „známkovať“, aby vedeli, ako do budúcna s vašimi e-mailami zaobchádzať.

Pokiaľ máte známku dobrú, chodia vaše e-maily spravidla do primárnych zložiek a s doručením nie sú najmenšie problémy. Pokiaľ máte známku horšiu alebo zlú, vaše e-maily končia v zložkách pre hromadnú poštu alebo v zložke pre nevyžiadanú poštu. A to bez ohľadu na to, čo a komu práve posielate.

A v tom je ten „zakopaný pes“. Keď máte zlé známky = zlú reputáciu, ako odosielateľ hromadných e-mailov, nebude sa vám dariť vaše e-maily doručovať do primárnych zložiek, dokonca pri veľmi zlej reputácii môžu byť vaše e-maily úplne blokované.

Predstavte si na chvíľu seba v roli poskytovateľov e-mailových schránok. Predstavte si, že prevádzkujte Gmail. Akú vy by ste dali známku odosielateľovi, ktorého e-maily majú iba 20 % otvárateľnosť? Akú by ste mu dali známku, keď stále dookola odosiela e-maily ľuďom, ktorí e-mail od neho ešte nikdy neotvorili? Po čase by ste si povedali, že tento odosielateľ iba chrlí hromadné e-maily bez ohľadu na ich výsledky a dobrú známku by ste mu pravdepodobne nedali.

Na druhú stranu, ako by ste oznámkovali odosielateľa, ktorý dosahuje 40 % otvárateľnosti alebo dokonca vyššiu? U ktorého by ste si všimli, že opakovane ľuďom, ktorí jeho e-maily neotvárajú, ich neposiela? Asi by bolo vaše hodnotenie lepšie než v prvom prípade. Je to tak? A to je rozdiel, prečo niektoré e-maily končia v primárnych zložkách a iné v zložkách pre nevyžiadanú poštu alebo nie sú doručené vôbec.

Vaša dobrá reputácia vám pomôže doručiť e-maily do primárnych zložiek.

 

Aby sme vám prácu čo najviac uľahčili a vôbec vám umožnili sa k týmto informáciam dostať, rozšírili sme „Podrobný filter kontaktov“ na strane „Príjemcovia“ v e-mailovej kampani. V tomto filtru nájdete novú sekciu s názvom „Podľa odoslaných kampaní“.  Skoro sa celý tento „Podrobný filter kontaktov“ objaví tiež na strane „Kontakty“.

Často používam označenie ako „kontakt“ alebo „príjemca“. Aby sme v tom mali jasno, tak označením „kontakt“ myslím kontakt uložený v Kontaktoch. Ide spravidla o meno, priezvisko a e-mail, prípadne o ďalšie informácie. „Príjemca“ je kontakt, ktorý bol vložený do e-mailovej kampane a na ktorý bol odoslaný e-mail.

Podrobný filtr kontaktů

 

Tento filtr vám umožňuje filtrovať príjemcu a kontakty podľa odoslaných kampaní a aktivity príjemcov v týchto kampaniach. Toto rozšírenie vám umožní rýchle nájsť aktívne a neaktívne kontakty a následne s nimi podľa toho pracovať.

 

II. Dosiahnite čo najvyššiu identifikáciu príjemcu s obsahom vášho e-mailu.

Keď príjemca dostane váš e-mail a otvorí ho, musí okamžite zistiť, že je to pre neho, že sa ho to týka. Ako toho môžete dosiahnúť? Najrýchlejšia cesta vedie cez úvodný obrázok a nadpis. V tomto poradí. Najprv obrázok potom text. Ľudia sa radšej pozrú na obrázok, než sa začítajú do textu.

 

Úvodný obrázok e-mailu

Aký obrázok zvoliť? Taký, aby príjemca na prvý pohľad videl, že je e-mail pre neho. Obrázok by mal vystihovať realitu príjemcu. Situáciu, v ktorej sa nachádza. Obor, v ktorom pracuje. Prostredie, ktoré pozná, produkt, ktorý často používá a podobne. Pokiaľ príjemca nepozná vaše produkty alebo ich nepoužíva, môže byť chybou umiestniť na toto miesto obrázok konkrétneho produktu. Príjemca vlastne ani nemusí vedieť, čo to je. V takom prípade sa použitiu produktového obrázku radšej vyhnite.

Pokiaľ príjemca namiesto obrázku, ktorý mu povie, že sa ho to týka, uvidí obrázok, ktorému nerozumie, stratíte ho.

 

Tento e-mail je odosielaný príjemcom, ktorí pracujú v poľnohospodárstve.

E-mail Gumex

 

Hlavný nadpis

Nadpis má rovnako ako obrázok upútať pozornosť a presvedčiť príjemcu, že je potrebné sa e-mailom ďalej zaoberať. Nadpis teda plní 2 funkcie. Prvú, je upútanie pozornosti a druhá, je presvedčiť  príjemcu, aby zostal a pokračoval v čítaní. Z nadpisu by mal príjemca pochopiť, že sa ho týka. Nadpis by mal obsahovať niečo, čo je príjemcovi dobre známe. Môže sa jednať o popis známeho problému, na ktorý máte riešenie. Môže sa jednať o doporučenie, ako riešiť bežne sa vyskytujúce situácie, ktoré príjemca pozná. Nadpis musíte „napojiť“ na príjemcovu realitu. Na situácie, ktoré zažíva, na to, čo sa deje v jeho okolí, na situácie, ktorým bežne čelí alebo na situácie, na ktoré bežne hľadá nejaké riešenia.

Pokiaľ si nie ste istí, je potrebné sa spýtať. K tomuto účelu sa výborne hodia dotazníky, pomocou ktorých získate informácie, ktoré následne zhora uvedeným spôsobom využijete. Pokiaľ si nie ste istí, najlepšie je sa opýtať priamo vaších zákazníkov. Spýtajte sa, aký najčastejší problém vaše produkty alebo služby riešia. Čo vďaka vaším produktom alebo službám skutočne získali. Aké problémy by museli riešiť, pokiaľ by vaše produkty alebo služby k dispozícii nemali. Zistite, prečo začali nakupovať práve od vás atď. Toto všetko vám pomôže sformulovať titulky, ktoré pozornosť zaručene pritiahú.

Nadpis v e-mailu

 

III. Využijte personalizované oslovenie a textové časti.

Personalizované oslovenie je dnes už štandardom. Môžete však vyskúšať osloviť príjemcu krstným menom. Môže to byť zaujímavá zmena, ktorá pritiahne pozornosť. Za zváženie tiež stojí personalizácia určitých textových časti e-mailu, ako je napríklad informacia o službe, ktorú príjemca využil, produktu, ktorý kúpil alebo o tom, prečo daný príjemca od vás dostáva e-mail. Keď túto informáciu umiestnite do vášho e-mailu úplne dole, môžete tým znížiť množstvo príjemcov, ktorí sa z vášho e-mailu odhlásia.

Príklad umiestnenia personalizovaného textu do pätičky e-mailu odosielaného z Quandy.

Patička e-mailu z Quandy

 

Naviac vhodne zvolená textová personalizácia vám pomôže prispôsobiť obsah e-mailu každému príjemcovi a tým dosiahnúť omnoho vyššiu relevantnosť zdieľania, ktoré posielate.
Oslovenie v piatom páde môžete v Quande vytvoriť úplne automaticky, a to oslovenie v piatom páde pomocou priezviska s alebo bez predpony a oslovenie v piatom páde pomocou krstného mena tiež s alebo bez predpony. Automaticky tiež môžete uložiť textové informácie do uživateľských polí, ktoré následne môžete využiť pre personalizáciu časti textu vášho e-mailu. To všetko pomocou automatizacii, ktoré nájdete v Kontaktoch.

Personalizovať môžete i samotný predmet e-mailu. Napríklad takto:

Personalizace předmětu

 

Personalizovať môžete i oslovenie a časti textu. Napríklad takto:

Personalizace textu

 

4. Prečo by som to mal čítať?

Kombinácia vhodne zvoleného obrázku doplneného správne formulovaným nadpisom rozhoduje o tom, či príjemca zostane alebo odíjde. To, čo je v nadpise spolu s predmetom e-mailu a titulkom e-mailu nastavuje očakávanie a veľkou mierou ovplyvňuje to, či sa príjemca začíta do ďalšieho obsahu e-mailu, a nakoniec klikne a bude pokračovať ďalej.

Obrázek a titulek e-mailu

 

Pomocou nadpisu tiež predávate „hlavný dôvod“, prečo by sa mal príjemca vašim e-mailom zaoberať. V tomto nadpise by mal nájsť niečo hodnotného, zaujímavého alebo výhodného, niečo, čo stojí za to, aby čítal ďalej a venoval e-mailu ďalšiu pozornosť a čas. Tento nadpis by mal „naštartovať“ jeho túžbu, dozvedieť sa viac.

Účelom obrázku a nadpisu je získať pozornosť a vyvolať túžbu príjemcu, čítať váš e-mail ďalej.

 

Pokiaľ sa vám toto podarí, v ďalšej časti e-mailu už máte priestor na to, aby ste predstavili to, prečo váš e-mail posielate. Pripojiť stručný popis produktu alebo služby, obrázok, vyzdvihnite zaujímavosti, pripojte referencie.

Celý obsah e-mailu má jedinú úlohu. Spôsobiť, aby príjemca e-mailu kliknul a dostal sa na pristávaciu stránku.

 

5. Zaujíma ma to. Čo mám urobiť?

Teraz prichádza na rad kľúčový prvok celého vášho e-mailu. Výzva k akcii. Miesto, ktoré posunie príjemcu vášho e-mailu smerom k objednávke, rezervácii, stiahnutiu dokumentu a podobne. Jednoducho k tomu, kvôli čomu mu posielate e-mail.

Výzva k akcii musí byť jednoduchá, ľahko zrozumiteľná, výrazná a ideálne by mala obsahovať reálnu nevyhnuteľnosť. To znamená nejakú „motiváciu“ k tomu, aby príjemca kliknul. Od zľavy, cez bonus, výhodu, prvenstvo, prednosť… čokoľvek hodnotného, čo príjemca získa, keď klikne a dokončí to, k čomu ho vyzývate.

Výzva k akcii je spravidla reprezentovaná v e-mailu textovým odkazom, tlačítkom alebo obrázkom s preklikom. Ak zvolíte textový odkaz vyhnete sa odkazu na slove „tu“. Namiesto: „Viac o tomto produkte sa dozviete TU“, kde „TU“ je to najkratšie slovo, je lepšie odkaz urobiť z celého slovného spojenia a odkaz naformulovať ako: „Zistite viac o tomto produkte“. Takýto textový odkaz bude lepšie vidieť, viacej pritiahne pozornosť a máte väčšiu šancu, že príjemca klikne.

Ak sa rozhodnete pre tlačítko, použijte kontrastnú farbu, aby bolo tlačítko dobre vidieť, urobte ho dostatočne veľké a nechajte okolo neho dostatok voľného miesta, aby bolo dobre vidieť a medzi všetkým ostatným vyniklo.

E-mail Gumex

 

Pokiaľ sa vám podarí prinútiť príjemcu, aby kliknul,vyhrali ste iba z polovice. Teraz je potrebné, aby „svoju prácu“ urobila pristávajúca stránka, kam príjemcu pomocou výzvy k akcii odkážete.

 

Ako vyladiť pristávaciu stránku, aby predávala?

Pokiaľ ste sa dostali až sem, a príjemca vášho e-mailu kliknul na odkaz alebo tlačítko, je to skvelý výsledok, ale ešte nie „produkt“.

Výsledkom každého mailingu (jeho produktom) je dosiahnutie cieľa, ktorý ste si pred odoslaním vytýčili.

 

Tohoto cieľa dosiahne príjemca spravidla až na stránke, na ktorú ho nasmerujete. Tejto stránke sa spravidla hovorí „pristávacia stránka“. Ide o bežnú stránku na vašom webe. Pomenovanie pristávacia získala preto, pretože na ňu po prekliku „pristane“ príjemca vášho e-mailu. I tu si návštevník, teda príjemca vášho e-mailu, položí niekoľko otázok. I tu musíte mať tieto otázky na pamäti, keď túto stránku a obsah na nej tvoríte. Aké otázky to sú?

 

6. Som na správnom mieste?

Keď príjemca vášho e-mailu vstúpi na stránku, na ktorú ho z e-mailu posielate, mal by okamžite vedieť, že je na správnom mieste. Nemal by ani na sekundu začať premýšľať, kde že sa to ocitnul a či je tam, kde má byť.

Aby ste tohoto efektivne docielili, je potrebné zladiť e-mail a pristávaciu stránku. Ideálne pokiaľ budú obsahovať rovnaké obrázky, budú mať tlačítka v rovnakej farbe, budú obsahovať rovnaký typ písma alebo aspoň veľmi podobný, bude mať písmo v rovnakej farbe apod.

Čím viac si budú e-mail a pristávacia stránka podobné, tým menej prekvapení pre príjemcu vášho e-mailu na pristávacej stránke pripravíte.

Váš e-mail a pristávacia stránka by mali byť ako zrkadlo.

 

7. Prečo by som mal zostať?

Podobne, ako musíte presvedčiť príjemcu vášho e-mailu, aby váš e-mail otvoril, prečítal a kliknul na odkaz, i tu, na pristávacej stránke, musíte presvedčiť príjemcu, aby zostal. Ako toho dosiahnúť?

  • Stránka musí byť prehľadná a jednoduchá.
  • Hlavný nadpis alebo titulok by mal obsahovať našu unikátnu predajnú ponuku.
  • Stránka by mala obsahovať popis produktu alebo služby so zameraním viac na úžitky a prínosy než samotné funkcie a technické detaily.
  • Na stránke by sa mali objaviť referencie, počet zákazníkov, ktorí už produkt alebo službu kúpili alebo čokoľvek ďalšie, čo vám pomôže zvýšiť dôveryhodnosť vašej ponuky.

 

8. Chcem to. Čo mám urobiť?

Ak úvod vašej pristávacej stránky presvedčil príjemcu, aby zostal, cieľom vášho ostatného je vzbudiť túžbu, vyvolať chcenie. Ak sa vám to nepodarilo, zostáva už iba jeden posledný krok. Krok veľmi dôležitý, a to je opäť výzva akcii.

To urobíte pomocou dopytového formulára s tlačítkom, objednávkovým formulárom alebo registračným formulárom s tlačítkom, tlačítkom pre nakúpenie a podobne. Pokiaľ na stránke výzvy k akcii úplne chýba, všetko predtým, ste robili zbytočne. Musíte to príjemcovi vášho e-mailu, ktorý došiel až sem maximálne zjednodušiť. „Neobťažujte ho“ zbytočnými položkami, rozsiahlým menu, ďalšími ponukami, bannermi a podobne.

Nechajte ho dokončiť to, prečo na túto stránku prišiel.

 

S počtom výziev k akcii to neprežeňte, bohato si vystačíte s dvomi výzvami k akcii na stránke.

 

... záverom

Ak sa vám podarilo príjemcu vášho e-mailu úspešne previesť všetkými krokmi, gratulujeme. Ak sa vám príjemca v nejakom kroku stráca, pozrite sa na neho a upravte ho tak, aby príjemcu automaticky posúval do ďalšieho kroku. Ak si nie ste istí, ako toto všetko použiť a implementovať, ozvite sa nám, radi vám s tým pomôžeme.

 

Ak sa vám článok líbil, nechajte nám komentár. Milujeme komentáre!

Držím vám palce!

Jan Spáčil

 

MOHLO BY VÁS TAKY ZAUJÍMAŤ:

Prepojte Quandu a stovky ďalších aplikácií

alebo

"Ako orezať obrázok na požadovanú veľkosť"

 

"Vyskúšajte Quandu na 14 dní zadarma až s 200 kontakty."

Vyskúšajte zadarmo

 

 

 

Diskuze