Ako na newsletter alebo tri kľúče k úspechu

Email marketing

Ako na newsletter alebo tri kľúče k úspechu

E-mail si cez to všetko stále drží svoje miesto medzi najčastejšími používanými nástrojmi marketingu a vďaka jeho efektivite volí túto formu komunikácie stále viacej firiem. Rovnako ako ďalšie marketingove nástroje má i zasielanie hromadných e-mailov alebo newsletterov svoje pravidlá. Ak sa dodržujú, funguje to skvelo. Ak nie, z hromadných e-mailov sa stanú obťažujúce správy, ktoré nikto nečíta.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

I. Ako na newsletter

jak na newsletter

"Čo z toho budem mať?" "Prečo by ma to malo zaujímať?"

Také a podobné otázky si niekde v podvedomí kladú ľudia, ktorí práve otvorili svoju e-mailovu schránku a pozerajú sa na všetky e-maily, ktoré im práve prišli. Pri pohľade na zoznam nových e-mailov premýšľajú nad tým, ktorými e-mailami sa budú zaoberať a ktorými nie.  Pokiaľ vidia, že im e-mail prináša niečo, čo ich v danú chvíľu zaujíma, otvoria ho a prečítajú si ho. A možno sa z nich potom ďalej prekliknú na web a možno rovno nakúpia, zaregistrujú sa alebo urobia inú akciu, ku ktorej ich obsah newslettera vyzýval. Celý tento rozhodovací proces trvá iba niekoľko sekúnd, a preto je dôležité vedieť, ako na to, aby práve vaše e-maily neskončili v koši.

 

-- 1. --

Prvým kľúčom a tipom „Ako na newsletter“ k úspechu je posielať správnym ľuďom správné informácie a v správnú chvíľu.

 

To sa samozrejme ľahšie povie, než realizuje. Poďme sa pozrieť na to, ako sa do tohoto stavu dostať, alebo sa mu aspoň maximálne priblížiť.

 

II. Ako na newsletter

"Kto sú tí správní luďia pre môj newsletter?"

Doba, kedy sa posielalo všetko všetkým , je dávno preč. Prečo? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Pozrite sa do svojej e-mailovej schránky. Množstvo e-mailov, ktoré každý z nás dostáva každý deň, je už tak veľké, že jednoducho nemáme čas sa všetkému venovať. Preto kedykoľvek svoju e-mailovú schránku otvoríte, rýchle prebehnete, čo vám prišlo, všetky nepodstatné e-maily vymažete a tie, ktoré túto čistku „ prežili“, otvoríte a pozriete sa, čo je vo vnútri.

Pokiaľ posielate ľuďom správy, ktoré ich nezaujímajú, máte iba veľmi malú šancu, že si váš newsletter otvoria a prečítajú. Preto je potrebné si všetky vaše kontakty rozdeliť do rôznych skupín podľa toho, čo im  budete posielať. Vaších potenciálnych zákazníkov bude pravdepodobne zaujímať niečo iné, ako zákazníkov, ktorí s vami spolupracujú už niekoľko rokov. Preto si urobte tabuľku a do prvého stĺpca si napíšte názvy skupín, do ktorých si kontakty rozdelíte.  Základné rozdelenie bude na potenciálnych a existujúcich zákazníkov. Ďalšie rozdelenie existujúcich zákazníkov môže byť podľa toho, aké produkty alebo služby od vás kúpili. Môžete ich tiež rozdeliť do skupín podľa toho, aký obchodný potenciál majú, podľa toho, aké ďalšie produkty, alebo služby sú pre nich vhodné. Skupín môžete urobiť koľko chcete. Zo skúseností však viem, že príliš detailné rozdelenie kontaktov do príliš malých skupín je prakticky zlé využiteľné, keďže pravdepodobne ani vy nebudete schopní produkovať také množstvo rôznych newsletterov.   

Pokiaľ máte kontakty rozdelené do správnych skupín, je čas sa pozrieť na to, čo ich bude zaujímať, a čo im teda budete posielať.

Vyskúšajte si napísať newsletter v Quande

 

III. Ako na newsletter

Jak na newsletter akce
Photo by Artem Beliaikin on Unsplash

"Akcia! Zľava! Akcia! Zľava! Prečo to nefunguje?"

Odpoveď nájdeme čiastočne v prvom odstavci. Jednoducho nie všetko je zaujímavé pre všetkých. Druhú časť odpovede nájdeme v obsahu. V  tom, čo ľuďom posielame. Ani tá najlepšia akcia alebo zľava poskytovaná na produkt, ktorý nepotrebujem, alebo ešte horšie, ktorý som si už kúpil, ma nepresvedčí k nákupu. Zažili ste situáciu, kedy ste si na nejakom e-shopu niečo kúpili, možno do dielne alebo na záhradu, a potom ste dostávali jeden e-mail za druhým, ktorý sa týkal kuchyňských nožov, nerezového riadu, alebo čistiacich prostriedkov, pretože e-shop, u kterého ste nakúpili, má tieto produkty vo svojom sortimente? Alebo ste si kúpili letenku a stále dookola dostávate rovnaké e-maily vždy s trochu inou grafikou,ktoré ponúkajú lety do europských metropolí za zvýhodnenú cenu? Bez ohľadu na to, ako často a kam lietate, vám každý týždeň príde jeden e-mail s reklamou na zvýhodnenú letenku.

Pokiaľ sa z newslettera stane iba produktová reklama, ktorá stále dookola ponúka iba ďalšie a ďalšie produkty, akcie a zľavy, skoro vás tieto e-maily prestanú zaujímať a odhlásite sa z ich odberov. 

 

IV. Ako na newsletter

Tak tedy ako? Predávať, alebo nepredávať?

Skúste si prejsť e-maily, ktoré dostávate, a skúste sa zamyslieť nad tým, ktoré e-maily ste vymazali a ktoré naopak prečítali. E-maily, ktoré sú „iba reklama“, idú do koša spravidla ako prvé. Ale nie všetky, je to tak? E-maily, ktoré prinášajú niečo zaujímavé práve pre vás, práve v túto chvíľu, majú väčšiu šancu, že zostanú. Čo je teda kľúč k úspechu?

Vráťme sa k príkladu s letenkami. Mám dve malé deti, a keď sme s nimi po prvýkrát s manželkou leteli, bol to na letisku pekný zhon. Kam s kočiarom, kam s mliečkom, čo môžem a čo nemôžem vziať do lietadla atď… Určite som si to mohol všetko dopredu zistiť, ale poznáte to. Niekto sa tomu venuje a všetko dopredu naštuduje, niekto to rieši ako my, až na mieste. Nakoniec sa ukázalo, že je to všetko jednoduchšie ako sa zdalo, a všetko prebehlo hladko a pohodlne. Prečo o tom píšem? Letecká spoločnosť, ktorá nám  predala letenky, má predsa informácie o tom, že všetci poletíme, veľa týždňov dopredu. Miesto toho, aby mi každý týždeň posielali e-mailom ponuku s ďalšími akčnými letenkami, mi mohla poslať informácie o tom, ako sa pohodlne odbaviť s deťmi, kam, komu a kedy dať kočiar, ktorý letí s nami apod. Keď vedia, že budeme v Londýne prechádzať z jedného letiska na druhé, veľmi by sme ocenili plán letiska s informáciou, kde nájdeme autobusovú zastávku, odkiaľ odchádza autobus, ktorý prepravuje cestujúcich medzi letiskami. Ak by som takýto e-mail dostal, myslíte si, že by som rovnako ako tie reklamné okamžite vymazal? Nie. Nechal by som si ich a možno by som ich i preposlal mojim známym, ktorí leteli s nami. A keby som potom ako nasledujúci e-mail dostal e-mail s ponukou ďalších letov, pozrel by som sa na nich po tejto predchádzajúcej skúsenosti s užitočným e-mailom? Áno. Asi by som ponuku nevyužil, ale prečítal by som si ju, pretože mi predsa od tejto firmy chodia zaujímavé a užitočné informácie.

 

-- 2. --

Druhým kľúčom k úspechu a tipom „Ako na newsletter “ je udržať pozornosť príjemcov naších e-mailov a dosiahnúť toho, že si otvoria i ten nasledujúci e-mail.

 

V. Ako na newsletter

jak na newsletter

Vytvorte si jednoduchý plán, čo budete posielať

Čím viac toho o vaších kontaktoch v e-mailovej databázi budete vedieť, tým presnejšia môže vaša komunikácia byť. Čím viac budete vedieť, tým ľahšie nájdete obsah, ktorý vaše kontakty zaujme. Na mojom príklade s letenkami sme si ukázali, že už iba z jedného nákupu môže letecká spoločnosť zistiť, koľko mám rokov, či mám deti a koľko nás cestuje a kam. Vďaka týmto informáciam môže pripraviť obsah, ktorý sa týka cestovania s deťmi, informácie k medzinárodným letom a prestupom, informácie o odbavení s deťmi atď. Dali by sme dohromady určite veľmi veľa možností. Budú tieto informácie zaujímať iba mňa? Nemyslím si. Naopak si myslím, že zaujímajú a budú zaujímať všetkých, ktorí cestujú s deťmi. Takže keď sa raz pripravia, môžu ich používať ešte dlhú dobu a pre veľa ďalších zákazníkov, ktorým poslúži rovnako dobre ako mne. A ak ich bude potrebné aktualizovať, urobí sa to veľmi rýchlo. Pomôžu tieto e-maily k lepšiemu vzťahu medzi mnou ako zákazníkom a leteckou spoločnosťou?  Určite. Zvýši sa moja dôvera v túto leteckú spoločnosť, ktorej neide iba o to predať mi ďalšiu letenku? Rozhodne áno. A tam, kde je dôvera, je obchod. 

Vráťme sa teda k tabuľke, ktorú ste začali tvoriť. V prvom stĺpci máte skupiny vaších kontaktov. Do ďalších stĺpcov teraz napíšte čísla týždňov. Takto vám postupne začne vznikať jednoduchý plán komunikácie, ktorý vám pomôže mať všetko lepšie pod kontrolou. Tento plán doporučujem urobiť aspoň na tri mesiace, teda na dvanásť týždňov dopredu. V prvom stĺpci máte názvy skupín, do ktorých ste rozdelili svoje kontakty. V ďalších stĺpcoch potom čísla týždňov. Do jednotlivých políčok potom napíšte informáciu o obsahu, ktorý budete posielať. Väčšinou si vystačíte s jedným až dvomi e-mailami za štrnásť dní. Nezabudnite na predajné e-maily, ktoré sa v tomto pláne musia tiež objaviť. Príliš časté zasielanie e-mailov je tou istou chybou, ako zasielanie e-mailov veľmi zriedka. Musíte trochu experimentovať a správnu frekvenciu pre seba objaviť. Neexistuje žiadne  presné pravidlo, koľko e-mailov posielať. A to nás privádza k tretiemu kľúču úspěšných newsletterov.  

 

-- 3. --

Tretím kľúčom k úspechu a tipom „Ako na newsletter“ je pravidelná a dlhodobá komunikácia kombinujúca užitočné s predajnými e-mailami.

 

Pri pohľade na tento plán zistíte, že máte v ruke nástroj, ako riadiť vašu e-mailovu komunikáciu smerom k rôznym skupinám vaších kontaktov. A práve vďaka „nepredajnému“ užitočnému obsahu dosiahnete to, že ľudia nestratia pozornosť. Tú budete potrebovať práve na to, aby si otvorili a prečítali predajné e-maily, ktoré im posielate.

Tento plán vám tiež včas ukáže, aký obsah vám chýba, aby ste si ho mohli včas pripraviť. Doporučujem do tvorby obsahu zapojiť viac ľudí, ak ich teda máte k dispozícii, aby to všetko nebolo iba na vás. Pokiaľ ste na to sami, naplánujte si čas, v ktorom budete pravidelne písať. A možno vás to začne baviť a písať budete nie iba pre potreby newsletterov.

Vyskúšajte si napísať newsletter v Quande

Ak sa vám článok páčil, nechajte nám komentár. Milujeme komentáre!

Držím vám palce!
Jan Spáčil