Môj e-mail si otvorilo „len“<br/>20 % ľudí, ktorým som ho poslal. Je to veľa alebo málo?

Email marketing

Môj e-mail si otvorilo „len“
20 % ľudí, ktorým som ho poslal. Je to veľa alebo málo?

Pred niekoľkými dňami sme prekročili hranicu 30 mil. odoslaných e-mailov z nášho marketingového systému Quanda. Stále častejšie sa v posledných dňoch blížime k hranici 100 tis. odoslaných e-mailov za jeden deň a s rastom celkového počtu užívateľov nášho systému a s tým spojený rast celkového počtu odoslaných e-mailov, stále častejšie dostávame otázky typu: " Môj e-mail otvorilo len 20 % respondentov. Mám byť spokojný alebo je to málo?", "Prečo na odkazy v e-maile kliklo len 5 % ľudí, nie je to málo?" alebo "Prečo sa vždy niekto odhlási, ako tomu mám predchádzať?"

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

Na základe týchto a ďalších podobných otázok som pripravil tento článok, v ktorom sa chcem s vami podeliť o naše niekoľkoročné skúsenosti v tejto oblasti.

Ako sa orientovať v štatistikách e-mailových kampaní a čo jednotlivé čísla znamenajú

Najskôr sa poďme pozrieť na to, čo jednotlivé čísla, ktoré v našom systéme v rámci štatistík e-mailových kampaní sledujeme, znamenajú.

Blacklistovanie e-mailových adries

Skôr než to urobíme, rád by som sa ešte zastavil pri vysvetlení pojmu „Blacklistovaný“. Ako ste si už všimli, v kontaktoch existuje stĺpec „Blacklistovaný“. Hodnota je „Áno“ alebo „Nie“. Hodnota „Áno“ znamená, že sa pri danej adrese vyskytol problém s doručovaním e-mailov a nie je možné na túto adresu v danú chvíľu doručiť e-mail. 

Tento stav je buď trvalý a to napríklad v prípade, že zistíme, že daná adresa neexistuje alebo je tento stav „dočasný“, a to znamená, že je táto konkrétna adresa zaradená na zoznam blacklistových adries len na určitú dobu a po jej uplynutí zaradíme túto adresu opäť medzi adresy pre odosielanie a pokúsime sa na túto adresu znova doručiť vašu ďalšiu e-mailovú správu. Pokiaľ zistíme, že sa nám to znova nepodarilo, táto konkrétna e-mailová adresa sa znova ocitne na blackliste a je jej pridelená doba v dňoch, týždňoch alebo mesiacoch, počas ktorej na tomto zozname zotrvá, kým je znovu uvoľnená pre ďalšie odoslanie.

Pokiaľ nie je možné doručiť správu na danú konkrétnu adresu opakovane, a to napr. z dôvodu plnej schránky, dostáva sa táto adresa na náš blacklist opakovane a tým je jej pridelovaná stále dlhšia doba, počas ktorej na tomto zozname zotrvá.

Tento mechanizmus je našim systémom zavedený hlavne z dôvodu vašej ochrany pred blacklistovaním celej vašej domény na niektorom zo serverov, ktoré vedú tieto zoznamy. Jeden z dôvodov, prečo sa na tomto zozname ocitnete je ten, že sa neustále snažíte posielať e-maily na adresy, ktoré neexistujú alebo nefungujú. Pokiaľ je táto aktivita opakovaná, svet internetu sa k tomu stavia tak, že je toto odosielanie roboticky spracovávané bez ohľadu na skutočnosť, že doručovanie na niektoré e-mailové adresy nie je možné a začnú Vás ako odosielateľa penalizovať. A to aj tým, že zaradia Vašu doménu na blacklist a následne všetky vaše e-maily končia ako nedoručené alebo v spamových schránkach vašich príjemcov. 

Metóda, ktorú sme zvolili, tomuto stavu efektívne predchádza, a Vy tak posielate svoje e-maily len na adresy, ktoré fungujú.

Hodnoty v štatistikách e-mailových kampaní a ich význam

Teraz k vysvetleniu hodnôt, ktoré nájdete v štatistikách e-mailových kampaní.

Počet odoslaných e-mailov
Tento údaj znamená celkový počet e-mailov zaradených do e-mailových kampaní vrátane adries, ktoré sú označené ako blacklist. (viď vyššie)

Počet doručených e-mailov
Tento údaj znamená počet skutočne doručených e-mailov vašim príjemcom.

Počet nedoručených e-mailov
Rozdiel medzi počtom odoslaných e-mailov a počtom doručených e-mailov je potom počet nedoručených adries. To sú adresy, ktoré nájdete označené ako „Blacklistovaný“ a ďalej sa s nimi pracuje podľa pravidiel uvedených vyššie.

Počet otvorených e-mailov celkom
Toto číslo znamená celkový počet otvorení vašich e-mailových správ. Pokiaľ niekto otvoril správu opakovane, bude v tomto čísle započítaný niekoľkokrát. Pokiaľ teda odošlete napr. 100 e-mailov, ktoré niekto otvorí viackrát než len jeden, tak toto číslo bude väčšie než celkový počet doručených správ.

Počet otvorených e-mailov unikátne
Toto číslo znamená, koľkokrát bol váš e-mail otvorený unikátne, tj. konkrétnymi príjemcami bez ohľadu na to, koľkokrát ho daný príjemca otvoril. Pokiaľ by teda váš e-mail otvorili všetci príjemcovia, ktorí ho obdržali, tak sa toto číslo bude rovnať počtu doručených e-mailov.

Počet unikátnych preklikov
Toto číslo ukazuje počet príjemcov, ktorí klikli na jeden alebo viac odkazov jeden alebo viackrát. Jednoducho je to počet príjemcov, ktorí aspon raz klikli na akýkoľvek odkaz v e-maile. Nižšie v štatistikách potom môžete vidieť detailný pohľad a informácie o príjemcoch rozdelených podľa toho, na ktorý odkaz vo vašom e-maile klikli. Pokiaľ niekto klikne na všetky odkazy vo vašom e-maile, bude na každom zo zoznamov vedľa jednotlivého odkazu.

Počet zdieľaní Facebooku
Toto číslo znamená počet príjemcov, ktorí klikli na ikonu zdieľania obsahu vášho e-mailu na Facebooku.

Počet zdieľaní Google+
Toto číslo znamená počet príjemcov, ktorí klikli na ikonu zdieľanie obsahu vášho e-mailu v službe Google+.

Počet zdieľaní Twitter
Toto číslo znamená počet príjemcov, ktorí klikli na ikonu zdieľania obsahu vášho e-mailu na Twitteri.

Počet odhlásených
Tu vidíte počet a zoznam príjemcov, ktorí sa odhlásili z odberu vašich e-mailových kampaní.

Toľko stručne k číslam, ktoré môžete vidieť. Na stránke so štatistikami tiež uvidíte percentuálne vyjadrenie jednotlivých hodnôt k celkovému množstvu odoslaných e-mailov a výkonnosť vašej kampane vzhľadom k jednotlivým skupinám (štítkom).

Ako teda prihliadať na výsledky a čo od e-mailových kampaní očakávať z hľadiska čísiel?

Aby sme vám lepšie demonštrovali, ako sa dnes u nás i vo svete vyvíja počet otvorených e-mailov, nedoručených e-mailov, preklikov a počet odhlásených užívateľov podľa špecifických oborov podnikania, našli sme pre vás nižšie uvedenú tabuľku, v ktorej môžete vidieť jednotlivé hodnoty rozdelené práve pre rôzne obory podnikania.

Hodnoty boli z 200 000 000 odoslaných e-mailov jedným z najväčších poskytovateľov e-mailingových služieb na svete. Pozrite sa, ako je na tom Váš obor a porovnajte si hodnoty v tabuľke nižšie s vlastnými štatistikami.

Obor podnikania Otvorené e-maily Nedoručené e-maily

Prekliky (CTR)

Odhlásení príjemcovia
Asociácia 22.22% 10.09% 10.25% 0.12%
Cestovanie a turistika 18.18% 10.17% 10.61% 0.22%
Doprava 19.34% 9.44% 12.65% 0.32%
Drobné služby (upratovanie, fotograf apod.) 19.56% 9.86% 12.08% 0.33%
Franšízing 15.50% 9.99% 7.67% 0.33%
Galérie a múzeá 24.66% 10.39% 10.22% 0.24%
Hotely a ubytovacie zariadenia 20.27% 9.60% 10.00% 0.44%
Kancelárske potreby 15.12% 6.41% 9.96% 0.21%
Komunikácia 16.82% 8.57% 17.28% 0.12%
Maloobchodný predaj 18.01% 6.95% 13.99% 0.21%
Marketingové, PR a ďalšie agentúry 13.18% 9.89% 11.15% 0.15%
Nehnuteľnosti 17.49% 12.79% 9.82% 0.22%
Neziskové a umelecké organizácie 21.88% 9.11% 8.71% 0.21%
Neziskové členské organizácie 22.88% 10.50% 10.92% 0.16%
Neziskové náboženské organizácie 25.01% 7.64% 9.19% 0.11%
Neziskové organizácie ostatní 22.66% 10.04% 11.33% 0.19%
Neziskové organizácie starajúce sa o ľudí 23.07% 9.37% 12.46% 0.26%
Neziskové vzdelávacie organizácie 24.97% 8.52% 11.68% 0.20%
Odborné a profesionálne služby 16.30% 10.13% 11.52% 0.26%
Ostatní 18.63% 9.48% 14.70% 0.20%
Plánovanie osláv a udalostí 17.33% 10.43% 11.10% 0.26%
Poradenské služby  a konzultácie 14.92% 10.72% 10.59% 0.20%
Právne služby 20.55% 12.17% 11.19% 0.25%

Reštaurácie, kaviarne, bary

19.02% 9.90% 5.89% 0.30%
Remeslá 24.28% 6.20% 20.55% 0.16%
Salóny a kúpele 17.85% 12.51% 6.26% 0.38%
Služby a produkty pre podnikateľov 14.32% 9.04% 11.49% 0.19%
Šport a rekreácia 19.70% 9.19% 11.89% 0.25%
Štátne úrady a služby 23.89% 9.21% 13.23% 0.17%
Technológie 15.93% 12.24% 10.47% 0.25%

Účtovníctvo a finančné poradenstvo

15.56% 9.87% 12.04% 0.18%
Vydavateľstvo 18.26% 9.41% 20.88% 0.12%
Výroba a distribúcia 19.40% 11.49% 12.00% 0.27%
Vzdelávanie a služby 20.53% 8.98% 12.59% 0.18%
Webové stránky vývoj a výroba 16.58% 8.25% 15.25% 0.15%
Zábavný priemysel (filmy, hudba…) 16.37% 8.44% 10.27% 0.18%
Zdravotníctvo - služby 18.29% 10.06% 11.19% 0.32%

Zdroj: https://www.myworkset.com/blog/is-your-email-open-and-click-rate-normal

Pozrite sa, aké nástroje pre e-mail marketing nájdete v Quande.

Držím Vám palce a prajem skvelé výsledky s Vašim e-mail marketingom.